Ved Forsvarsakademiet hvor jeg underviser, er vi i gang med at skabe virtuelle
læringsrum i mange af vores uddannelser. Det har været kilde til både
inspiration og frustration; en så gennemgribende ændring er svær at lave, uden
at bølgerne går højt.
Ved
Forsvarsakademiet står vi også midt i en brydningstid, og der er forandringer
på alle planer. Jeg synes ofte, vi underkender eller glemmer den effekt andre
faktorer har på læring. Hurtig forandring i én sfære giver konservatisme i en
anden. Omstillingsparathed er ikke en blankocheck, vi kan blive ved med at
trække på.
Den
frustration jeg hørte omkring mig i forbindelse med implementering af virtuelle
læringsrum, inspirerede mig til at undersøge mulighederne for gode læringsforløb
på nettet. Derfor lavede jeg en lille undersøgelse, som bestod af kvalitative
interviews med studerende fra alle tre værn. De studerende i min undersøgelse var
officerer på kaptajnniveau eller tilsvarende, og de var næsten alle sammen mænd
mellem 30 og 40 år med fuldtidsarbejde, øvelsesaktiviteter (som ofte betød, at
de var væk hjemmefra i perioder) og mulige udsendelser. De havde med andre ord
rigtigt meget at se til…
Og det jeg
fandt ud af er ganske tankevækkende, synes jeg.
I
interviewsne blev det klart, at den mest udbytterige arbejdsform for langt
størstedelen af disse officerer var samarbejde. Det var det dels, fordi man
lærer fra hinanden, og dels fordi den sociale kontrakt binder en til gruppen og
resultaterne, forklarede de. Det giver
god mening, for en stor del af en officers arbejdsliv involverer kollaborativ
opgaveløsning, ikke mindst taktisk planlægning.
Men at
foretrække samarbejde ansigt-til-ansigt er ikke det samme som at foretrække de
kollaborative virtuelle læringsrum, viste det sig. Der var mange forbehold.
Især gav det frustration, at så mange af aktiviteterne foregik skriftligt. Det er ikke dynamisk, sagde en. Det mangler kreativitet og vildskab,
sagde en anden. Skriftlig kommunikation i virtuelle læringsrum blev generelt
beskrevet som mindre dialogbaseret, fordi det tager længere tid at skrive. Poster man noget en dag, er der tidligst
svar den næste, blev der sagt. Tempoet er meget højere i ansigt-til-ansigt
undervisning. Den generelle kritik var: det går for langsomt. En officers tempo
er hurtigt og direkte, var den usagte kulturdiagnose.
Til gengæld
syntes enkelte, at det skriftlige samarbejde gav god mulighed for refleksion og
fordybelse. Det giver frihed, blev
der sagt. Det er et rum uden de samme
sociale dynamikker som i det fysiske lokale, var der en der pointerede.
Så
spørgsmålet er: Hvordan skal vi som undervisere og organisation handle på det
her, så vi får bedre læringsforløb og mere motiverede studerende?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar