
Hvordan skal
vi skabe meningsfulde virtuelle læringsrum for en gruppe studerende, der ser
mundtlig udveksling i fysiske rammer som dynamiske og skriftlighed i virtuelle
rammer som langsommeligt og blokerende? Den
mundtlige kommunikation er deres desire
line; deres smutvej
til målet, som er løsning af opgaven. Men er opgaveløsning det eneste mål?
En dannelsesproces
handler om at flytte sig, og det gælder både processen – vejen, stien, rejsen –
og den konkrete viden, færdighed eller kompetence. Bruges den samme metode hver
gang, vil hver opgaveløsning have samme styrker og svagheder.
Derfor operer
især moderne uddannelsesteori med uddannelse som en (mulig) transformativ
aktivitet (Mezirow og Illeris). For at bruge Vygotskys kendte begreb ”the zone
of proximal development”, skal en studerende ind til denne zone, for at
maximere sin læring. Hun eller han skal derhen, hvor didaktisk stilladsering er
nok til at skabe forståelse, refleksion og derefter handlingsmuligheder på
baggrund af den erkendelse, der er sket undervejs. I Readings on the Development of Children
skriver han, at “[T]he zone of proximal development […] is the distance between
the actual development level […] and the level of potential development.” (s.
32)
Så
uddannelse handler om at blive sat ud et sted, hvor en tilpas grad af blokeringer
og udfordringer giver udvikling. Den svære vej; ikke altid den direkte. Her er
kritisk refleksion det
sidste, men væsentligste, skridt der skal tages for at skabe erkendelse og dermed
revidering af vores meningsperspektiver (Dewey og Mezirow).
Og hvad
betyder det så for uddannelse af officerer på kaptajnniveau, som mit foregående indlæg handlede om? Først og fremmest
at vi trods tilbagemeldinger om det modsatte, skal fastholde aktiviteter, der
fører til ”the zone of proximate development” – zonen som endnu ikke udmønter
sig i større ændringer i forståelse, men som er springbræt til det. Den mest
oplagte aktivitet at fastholde, er skriftligheden.
Skriftlighed
kan nogle vigtige ting. Som Tony Bates skriver i sin bog Teaching in a Digital Age, giver
skriftlighed gode muligheder for abstraktion og tilpas afstandtagen fra egne
argumenter til at kunne evaluere dem. Lerche Nielsen og Birch Andreasen ser
også skriftlighed som en vigtig del af læringsprocessen, fordi det giver
studerende både klarhed omkring og fastholdelse af udbyttet fra
læringsprocessen. Skriftlighedens langsomhed behøver måske i virkeligheden ikke
at ses som en blokering, men som et skridt mod den kritiske refleksion og
kritisk tænkning, som ifølge både Dewey og Mezirow er kilden til læring, og som
Habermas mener er grundlaget for vores emancipation som frie individer i
ligeværdige fællesskaber.
I en
uddannelseskontekst virker det måske kontraintuitivt at fastholde en aktivitet,
som giver anledning til kritik. Men i virkeligheden kan det være, at
læringspotentialet i aktiviteten ikke optimeres, fordi aktiviteternes helhed
ikke bringer de studerende ind i deres udviklingszone. Her er både teknologien
og didaktikken vigtige brikker, men der er også aspekter af frustration og
blokering, vi ikke selv er herrer over. Ændringer i arbejdstider, pension,
organisation, ansvarsområder osv. giver så store forandringer, at
læringsrummets udfordringer bliver til frustration.
Men for nu
at se på de aspekter af læring vi selv kan påvirke som undervisere, så er der
ingen tvivl om, at denne målgruppe har brug for mere dynamik i deres digitale
læringsnetværker.
Men hvilke??
Ingen kommentarer:
Send en kommentar